Aktuella aktiviteter

13/5 2024

16 maj: Damen med slöjan, Sadelmakarlängan

Konstsamtal i Österbybruk den 16 maj
Den 16 maj, i vårens skira grönska, bjuder vi in till konstsamtal i Österbybruk. Vi inleder kl 13.00 med besök i Sadelmakarlängan, där Katarina Persson presenterar en aktuell utställning av Lina Söderberg som visar skulpturer av metall samt teckningar.
Vi förflyttar oss därefter till herrgården för kaffe med dopp och en presentation av ”Damen med slöjan”, en av de mest kända målningarna på Nationalmuseum, som har en historia just till Österbybruks herrgård. Gun-Britt Gunnarsson berättar om paret Alexander Roslin och Marie-Suzanne Giroust. Vi får även en presentation av sommarens utbud i bruket.

Besöket kan med fördel kombineras med lunch på Wärdshuset Gammel Tammen eller Bistro Jernet.

Jubileumspris för konstsamtalen inkl kaffe med dopp: 100 kr. Betalning sker på plats, via Swish eller kontant.
 Bindande föranmälan till konstfroja@gmail.com senast den 10 maj.

24/5 2024 Resa

Gotland i september 2024

Planeringen av höstens resa till Gotland pågår. Det blir besök på Lars Jonsson Museum i Valdeviken, Körsbärsgårdens konsthall och skulpturpark, Konstnärshemmet Brucebo. Vi gör besök hos keramiker Ulla Ahlby och flera andra konstnärer samt i Öja kyrka med dess målningar.
Resan leds av en kunnig lokal guide, som även tar oss med på en stadsvandring i pittoreska Visby. Vi bor på hotell Scandic Visby och reser med alltid lika uppskattade Desirée på Sundbergs buss, bekvämt från dörr till dörr.

Tidigare aktiviteter

29/3 2024 Konstrunda

Konstsafari 2024

KONSTVARNING inbjuder till Konstsafari 29 mars -1 april
Öppet 11-17

Detta blir den sextonde konstrundan mellan Uppsala och Östhammar! Snart öppnar den årliga och välbesökta konstrunda igen. Längs väg 288 står ateljéer och samlingslokaler öppna för konsthungrande.
Under påsken 2024 har vi 15 utställare på 8 platser.

Varmt VÄLKOMNA TILL påskens KONSTÄVENTYR! - Där du hittar en varningstriangel - där är KONSTEN!

24/3 2024 Utställningsbesök

Guidade konstbesök i Stockholm den 17 april

Vi förlänger anmälningstiden till de guidade visningarna av Lena Cronqvist – sex decennier av skapande – på Konstakademien och Harriet Backer på Nationalmuseum, till söndagen den 7 april. Notera att vi har 20 platser, när dessa är fyllda ställs övriga på kö, så vänta inte med din anmälan.
Tid: onsdagen den 17 april. Guidningarna börjar kl 11.30 resp 14.30 på vardera ställe och pågår ca en timma.
Var och en tar sig till Stockholm på egen hand. Vi möts i ankomsthallen på Stockholms central prel kl 10.45 för gemensam promenad (ev taxi för de som önskar). Det går även bra att ansluta vid Konstakademien en kvart före utsatt guidetid.
Var och en äter lunch på valfritt ställe, eller tar med matsäck för picknick i lämplig park.
Jubileumspris för guidningar och entréer till Nationalmuseum och Konstakademien: 390kr per person. Betalning sker när du fått bekräftelse på aktiviteten.
Värdar: Kajsa Mellner Daxberg, May Strandberg och Marita Vriste
Välkommen med din bindande anmälan till dessa intressanta utställningar till mayst@telia.com senast den 7 april. Maxantal 20 pers. Ev frågor besvaras av May Strandberg 070-5129495.

26/2 2024 Årsmöte

Fröjas 40-årskalas

Exakt på dagen den 14 februari hölls vårt fyrtionde årsmöte. Drygt fyrtio medlemmar samlades till möte och födelsedagskalas i Societetshuset Källör i Östhammar. Efter ett glas bubbel och mingel till pianomusik inleddes årsmötet som leddes av Margareta Widén Berggren.

Vi tackade Boel Arnqvist och Lena Sehlstedt för deras insatser i styrelsen, och hälsade Anders Arnqvist och Charlotte Köhler välkomna som ledamot respektive ersättare i den nya styrelsen. Den nya styrelsen och jag tackar för förtroendet och ser fram emot ett innehållsrikt jubileumsår!

Visa alla aktiviteter