Österbybruk och Östhammar 16 maj

Följ med Fröja på konstutflykt den 16 maj! Vi har satt ihop ett program som börjar Sadelmakar-längan i Österbybruk kl. 13.00 och avslutas i Konst i Rådhuset 2024 i Östhammar ca 17.00.

Sadelmakarlängan och Österby Herrgård
Vi inleder kl 13.00 med besök i Sadelmakarlängan, där Katarina Persson presenterar en aktuell utställning av Lina Söderberg som visar skulpturer av metall samt teckningar.
Vi förflyttar oss därefter till herrgården för kaffe med dopp och en presentation av ”Damen med slöjan”, en av de mest kända målningarna på Nationalmuseum, som har en historia just till Österbybruks herrgård. Gun-Britt Gunnarsson berättar om paret Alexander Roslin och Marie-Suzanne Giroust. Vi får även en presentation av sommarens utbud i bruket. Besöket kan med fördel kombineras med lunch på Wärdshuset Gammel Tammen eller Bistro Jernet.

Konst i Rådhuset 2024 och Storbrunn
Därefter samåker vi i bilar till Östhammar och Konst i Rådhuset 2024, där vi just nu visar utställningar med tre olika konstnärer. Konstföreningen Fröja har ju fått låna Rådhuset i Östhammar som utställningslokal från maj – september under vårt 40-årsjubileum.

Nu visas ”Duo dell árte” med målningar av Bia Ullenius Hellström och Eva Söderström Carlsson.
Samt unika skisser av konstnären Harri Åberg, som drog rekordpublik till sin vernissage.

I rådhusgalleriet delar vi också ut vårt häfte om Fröja – 40 år, till medlemmarna. Så detta är ett utmärkt tillfälle att hämta ett eget exemplar!

Innan avresan från Östhammar besöker vi Kulturhuset Storbrunn och Östhammars fotoklubbs utställning ”Natur i fokus” med bilder av fotograferna Anders Forsberg, Göran Olsson, Affe Pettersson och Rolf Strandberg.

Du som kommer från Uppsala kan ta buss 823 till Österbybruk och tillbaka med 775, 811 från Östhammar.

Välkommen till oss!
 Ange i anmälan om du vill ha plats i bil från Österbybruk till Östhammar eller om du vill samåka Östhammar – Österbybruk t o r.
 Anmälan till båda eller ett av utflyktsmålen senast den 10 maj till mayst@telia.com
 Frågor till May Strandberg tfn: 070-512 94 95
 Jubileumspris för konstsamtalen inkl. kaffe med dopp: 100 kr. Betalning sker på plats, via Swish eller kontant.