Guidade konstbesök i Stockholm den 17 april

Vi förlänger anmälningstiden till de guidade visningarna av Lena Cronqvist – sex decennier av skapande – på Konstakademien och Harriet Backer på Nationalmuseum, till söndagen den 7 april. Notera att vi har 20 platser, när dessa är fyllda ställs övriga på kö, så vänta inte med din anmälan.
Tid: onsdagen den 17 april. Guidningarna börjar kl 11.30 resp 14.30 på vardera ställe och pågår ca en timma.
Var och en tar sig till Stockholm på egen hand. Vi möts i ankomsthallen på Stockholms central prel kl 10.45 för gemensam promenad (ev taxi för de som önskar). Det går även bra att ansluta vid Konstakademien en kvart före utsatt guidetid.
Var och en äter lunch på valfritt ställe, eller tar med matsäck för picknick i lämplig park.
Jubileumspris för guidningar och entréer till Nationalmuseum och Konstakademien: 390kr per person. Betalning sker när du fått bekräftelse på aktiviteten.
Värdar: Kajsa Mellner Daxberg, May Strandberg och Marita Vriste
Välkommen med din bindande anmälan till dessa intressanta utställningar till mayst@telia.com senast den 7 april. Maxantal 20 pers. Ev frågor besvaras av May Strandberg 070-5129495.

Just nu visas en omfattande retrospektiv utställning med verk av Lena Cronqvist på Konstakademin i Stockholm. Utställningen består av måleri, teckning, grafik och skulptur från 1960-talet och framåt. Verken utgörs till största delen av konstnärens privata innehav och flera verk visas för första gången för en bredare allmänhet.
Konsthistoriker Anna Persson, född och uppvuxen i Östhammars kommun, har arbetat fram utställningen tillsammans med konstnären och kommer att ge oss en specialvisning.
Harriet Backer – en pionjär inom norsk sekelskifteskonst
Vi kombinerar besöket på Konstakademin med en guidad visning av Harriet Backer på Nationalmuseum. Genom interiörer, stilleben, porträtt och landskap får vi möta en nyskapande och innovativ konstnär som spelat en central roll i norskt konstliv. Hon var själv verksam vid tiden runt 1900.