Dagsresa till Avesta Art och Galleri Astley den 1 september 2021

default

I samarbete med Sundbergs buss bjuder vi in till en endagsresa till två intressanta konstmiljöer. Bussen går från Östhammar via Uppsala. Vi gör två konstbesök under dagen:

Avesta Art är en spännande konstmiljö som saknar motstycke. Konsthallen är inrymd i det gamla järnverket och den konst som visas skapar ett samspel - genom kontrast eller harmoni - med industrimiljön.

Avesta Art är en spännande konstmiljö som saknar motstycke. Konsthallen är inrymd i det gamla järnverket i Avesta och den konst som visas skapar ett samspel – genom kontrast eller harmoni – med industrimiljön. Årets utställning har namnet Re: Avesta Art 2021! I utställningen medverkar Aquanauts- Expeditionen till Siljansringen 1897, Tomas Colbengtson, Folkhemmets design, Pia Ingelse, Anna Lidberg, Håkan Medbo och Elisabeth Moritz. Utställningen rymmer även en permanent avdelning med glaskonst av Kjell Engman, specialbeställd till Verket.

Galleri Astley är ett konstgalleri i Uttersbergs tidigare järnvägsstation i Skinnskattebergs kommun. I galleriet möts internationella och nationella utställare i olika tekniker.  Ett fint restaurerat magasin i närheten rymmer själva museet med bl a en permanent utställning av Ernst Neizvestnys skulpturer, måleri och grafik. Bottenvåningen inrymmer Café Guldmisteln med omtalat gott bröd för den fikasugne, en avdelning för konsthantverk i glas och keramik, konstkort, konstböcker och affischer samt grafikrummet där man finner ett stort sortiment grafiska blad av etablerade konstnärer. En skulpturpark med ett sjuttiotal verk sammanbinder de båda utställningslokalerna.

Pris: Ca 800 kr. Exakt pris meddelas i bekräftelsen. Priset inkluderar bussresa med Sundbergs Buss, förmiddagskaffe, lunch, entréer och visningar enligt program. Ev resenärer som inte är medlemmar i Konstföreningen Fröja betalar ett tillägg på 200 kr per person.

Värdar: deltagande styrelseledamöter i Konstföreningen Fröja

Förfrågan och anmälan senast den 1 aug: May Strandberg mayst@telia.com tel. 070-512 94 95. Meddela även eventuella matallergier.

• För mer information – se bifogat program