Finland i konsten- Mats Bäckman föreläser

Finland i konsten - Mats Bäckman föreläser till bilder
- Från nationalromantik till modern konst och Muminfamiljen.

Torsdag 1 februari klockan 18.30 i Hargshamns Folkets Hus
Entré: 60 kr inklusive kaffe m bröd
Arrangör: Hargshamns Folkets Hus
Information: tel/sms 0708 303489
Föreläsningen sker på svenska. Samtal och frågor efter föreläsningen tolkas till finska.

För samåkning till Hargshamn: sms: a 070-512 94 95

Mats Bäckman är väl insatt i den nordiska konstskatten och har tidigare bl.a. föreläst om konsten i Norge. Sverige och Finland har en lång gemensam historia som också speglas i konsten och i Föreningen Nordens regi har Mats även föreläst om Finlands nationalepos Kalevala i konsten.

SUOMEN TAITEESTA KERTOVA LUENTO
Mats Bäckman kertoo Suomen taiteesta kansallis- romantiikasta moderniin taiteeseen ja Muumiperheestä. Luento ruotsiksi mutta kysymyksiä voi tehdä suomeksi.

Inför konstföreningen Fröjas resa till Oslo föreläste Mats Bäckman om norsk konst. Han är nu aktuell med en ny föreläsning med många bilder – denna gång om konsten i Finland. Mats gör ett stort svep som innehåller såväl nationalromantik, modern konst som Muminfamiljen. Programmet kommer särskilt lämpligt i tiden för konstföreningen Fröja som planerar en konstresa till Andersudde med flera konstmål på Åland. Andersudde är ett privatmuseum med affärsmannen Anders Wiklöfs stora konstsamling av bland annat finskt måleri från tiden kring förra sekelskiftet. Resan planeras till den 10 – 11 april. Mer information i kommande medlemsbrev.