Höstresa till Västsverige 22 – 24 september 2021

Värmland, Dalsland och på Tjörn onsdag 22 september – fredag 24 september 2021
Många medlemmar visade intresse för vår planerade resa till Västsverige förra året. Av kända skäl måste den skjutas upp. Nu gör vi ett nytt försök! Resan genomförs i samarbete med Sundbergs buss. Varmt välkommen med din anmälan!

Dag 1: Östhammar-Karlstad

Efter paus i Arboba stannar vi till vid Picassoskulpturen i Kristinehamn. Därefter vidare till Karlstad, där vi besöker vi Sandgrund, Lars Lerins privata konsthall och konst av Lars Lerin, foton av maken Manoel Marques Lerin och aktuella gästutställare. Ett besök på Värmlands museum, med konst och foto av hög internationell klass. Övernattning och middag på Scandic City i Karlstad.

Dag 2: Karlstad – Arvika – Dalsland – Uddevalla

Vi besöker Klässbol linneväveri, därefter går resan vidare till Rackstadmuséet och Oppstuhage. Här visas konst och konsthantverk, möbler, textilier, keramik, smide och glas, med anknytning till Rackstadkolonin och dess verksamhet i trakten kring Arvika.

Efter lunch på Gate gästgiveri i Arvika reser vi söderut. Naturskönt mellan sjöarna Spången och Höljen, ligger Dalslands Konstmuseum med en permanent utställning med konst och konsthantverk från Dalsland, samt gästutställare. Vi gör även ett stopp vid akvedukten och slussarna i Håverud.

Övernattning och middag på Bohusgården vid Byfjorden i Uddevalla.

Dag 3: Uddevalla – Tjörn – Östhammar

Skulpturparken i Pilane på nordvästra Tjörn är dagens första resmål. 2016 utnämndes Skulptur i Pilane till en av Europas tio bästa skulpturparker av brittiska The Guardian. Besök i Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn blir en höjdpunkt på vår resa innan vi, efter lunch, vänder hemåt, med preliminärt konststopp i Vara och ev besök i domkyrkan i Skara. Hemkomst 21.00 i Uppsala och 22.00 i Östhammar.

Pris: 3 995 kr. Priset inkluderar bussresa med Sundbergs Buss, del i dubbelrum med frukost två nätter, förmiddagskaffe dag ett. Tre luncher och middagar dag ett och två. Entréer och visningar enligt program. Ev. resenärer som inte är medlemmar i Konstföreningen Fröja betalar ett tillägg på 400 kr per person.

Värdar: deltagande styrelseledamöter i Konstföreningen Fröja

Förfrågan och anmälan senast den 10 aug: May Strandberg, mayst@telia.com tel 070-512 94 95. Meddela även eventuella matallergier.

Reservation för smärre ändringar med anledning av pandemin.

• För mer information – se bifogat program