Isaac Grünewald på Prins Eugens Waldemarsudde

Vårt konstår 2023 började med ett besök på Waldemarsudde och Grünewaldvillan.

Den 3 februari besöktes Waldemarsudde med en suverän guidad visning av den stora Isaac Grunewaldutställningen ”Konst och teater”, som visade hans omfattande mångsidighet av måleri från skilda perioder, förstudier till scenografier och offentliga utsmyckningar, konsthantverk, illustrationskonst och film.

Det fanns även tid att se Charlotte Gyllenhammars utställning ”Croiser/Korsa” med installationer såväl utom- som inomhus. Inte minst hennes kvinnogestalter med fötterna i vädret och påpälsade barnskulpturer gav anledning till eftertankar.

I utställningen ”Ljus över hav och land” visades 100 verk; landskapsmotiv, motiv från den åländska skärgården och porträt, av svenska och finländska medlemmar i konstnärskolonin i Önningeby. Kollektivet var aktivt under åren 1886-1914 och unikt nog var de kvinnliga konstnärerna betydligt fler än de manliga.

Dagen avslutades med ett besök i den enorma Grünewaldvillan, ritad av Ferdinand Broberg, i Saltsjöbaden. Här bodde Isaac Grünewald och här hade han även sin ateljé under toppen av sin karriär. Vår medlem Marita Vriste, som växt upp och bott länge i området, berättade om konstnärslivet och de skilda miljöerna på olika sidor om järnvägen. En alltigenom jättetrevlig utflykt, tyckte de drygt trettiotal medlemmar som deltog.