Medlemsdag i Östhammar

En medlemsaktivitet ordnades den 20 oktober i Östhammar.

Kulturhuset Storbrunn

Deltagarna kom med buss från Uppsala och dagen startade med ett besök i Östhammars kulturhus, Storbrunn. Kommunens kulturstrateg Peter Källman, berättade för oss om huset, verksamheten och konsten som finns att se  här. Det stora verket ”Källan” av Astrid Sylwan som pryder en hel vägg i biblioteket, beställdes till invigningen 2018.

I biografens foajé flyger Stina Folkebrants  örnar högt under taket och ett och annat skogsdjur syns också i miljön.

Storbrunn har ett konstrum där utställningar visas året runt. Nu visades ”Sagor från Kurdistan” med bilder av Runad Resulpur. Från den 18 november och en månad framåt kommer en utställning med verk av Kristina Jansson och Camilla Holewa.  Sommarens succé med konstsalong planeras fortsätta varannan sommar framöver. Därutöver visas mindre utställningar med framförallt lokala konstnärer i biblioteket.

Rådhustorget

Under promenaden till Galleri Fröja stannade vi till vid Schramska villan där vi hoppas kunna hålla någon konstaktivitet i framtiden. Här finns också en unik gelateria, väl värd ett eget besök!

Nästa stopp på vägen blev Rådhustorget och de två djurskulpturerna av Eva Fornåå, som även gjort liknande verk i bl a Växjö och Västerås. En ekorre och en säl i brons representerar skog och hav.

”Med mina ögon” – Carl-Olof Tronjes utställning

Sist på programmet stod besöket i Galleri Fröja och Carl-Olof Tronjes utställning ”Med mina ögon”. Vi fick en god pratstund med konstnären om inspirationen till bilderna, kyrkomålningarnas roll på medeltiden och mycket annat. En vacker utställning, inte minst den harmoniska placeringen av bilderna!

Efter några intensiva konsttimmar njöt vi av en stunds lunchvila på Adas café och bageri, innan det var dax för våra besökande medlemmar att ta bussen hem!

Tack alla deltagare, för en trevlig konst-onsdag i all enkelhet!