”Moments that rocked our asses, now and then” och “Offentlig konst i Stadshuset”
Den 3 mars besökte vi Uppsala där drygt femton Fröjamedlemmar deltog i konstvisningen av Uppsala stadshus entré med Katarina de Verdier och efterföljande möte med Barbro Paulsson Weaver som visade fotokonst av rockikoner i Saluhallen. Flera av oss vandrade vidare till Galleri 1&2 och de fina utställningarna av Krisztina Widengård och Pia UUlfendahl som visades där.
Vid ombyggnationen av Stadshuset i Uppsala, med Henning Larsen som arkitekt, satsades 1 procent av byggkostnaden på konst. Ungefär 200 verk är placerade i delar av huset som inte är tillgängliga för allmänheten. Dessa utgör olika teman för varje våningsplan. I foajén syns nu de många emaljerade plattorna, som tidigare utgjort utsmyckning exteriört. Här, med de stora ljusinsläppen, kom de väl till sin rätt. Ledorden för den nya konsten är annars ”öppenhet, transparens och demokrati”, vilket representeras av bl a Gunilla Sambergs konst i sviten ”UPPsåt”, som inne i huset representeras av verket ”Hembygd”, en variant av en karta över Uppsala. Alexander Skatz har valt att modifiera porträtt av ett antal Uppsalabor i storformat, i kontrast till porträtten över personer med makt.
Utomhus, mot Vaksalagatan, fascinerar ett marmorarbete på 11 ton som skyddar en vacker pärla i brons, som symbol för det som är viktigt i vars och ens inre. Verket, Gowhar, är skapat av Samaneh Reyhanis. På motstående sida av stadshuset, mot Resecentrum, återkommer Sambergs konst i form av uppförstorad kylskåpspoesi, ”Anslag”, på luftintaget och ett antal skor, ”Avtryck”, som påminner om de avtryck vi gör och visdomen om att ”gå en mil i mina skor, innan du dömer”.
I Saluhallen tog Barbro Paulsson Waever emot och presenterade foton tagna av henne och Peter Thermaenius på temat ”Moments that rocked our asses, now and then”, en stjärnspäckad kavalkad av kända rockikoner.