Oslo september 2023

Nyss hemkomna från konstresa till Oslo, här kommer en liten reseskildring:

Fyrtio medlemmar har just kommit tillbaka, upprymda efter en innehållsrik konstresa till Oslo. Resvägen har innehållit uppskattade besök hos konstnär Björn Brusewitz och Kristinehamns konstmuseum på vägen dit, och besök på Lars Lerins Sandgrund på hemvägen.

Väl framme i Oslo blev första dagens konstbesök på Nasjonalmuseet, Munch och Astrup Fearnley Museum of Modern Art i centrala Oslo ett intensivt triathlon, som vår eminente konstguide Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum, kallade det. Men så hann vi även bekanta oss med det mesta, från nationalromantiskt måleri till Jeff Koons ”Michael Jackson och Bubbles”, i porslin. Självklart tog vi även del av Munchs rika konstnärskap inklusive ”Skriet”, som kunde upplevas utan större trängsel vid vårt kvällsbesök.

Dag två ägnade vi åt den privata skulpturparken Kistefos med galleriet The Twist. Detta var resans höjdpunkt, enligt många. Ett femtiotal skulpturer av världsklass är placerade i den natursköna miljön som även innehåller minnen från ett tidigare träsliperi.  Galleriet The Twist fylldes i år av Tony Craggs spännande skulpturer, så passande i det helt fantastiska galleriet. På återresan mot Oslo besöktes även minnesmonumentet vid Utöja, där de 69 omkomna hedrades med sina namn på varsin pelare. En viktig och starkt berörande skulptur.

Dygnet har många timmar: Flera av resans deltagare hann även med ett besök på Oslos sex våningar höga huvudbibliotek, Deichman Björkvika samt en vandring på Operans tak, med spännande och vid utsikt över Oslo och Oslofjorden i kvällsbelysning.

Andra valde istället att besöka Edvard Munchs grav eller att leta upp en affär för att köpa med sig en bit brunost hem.

Under timmarna i bussen togs tiden som vanligt tillvara för vila och goda samtal om nya idéer och önskemål om nya resor och konstbesök.

Vi riktar ett varmt tack till Daniel Werkmäster för hans insats som konstguide!

Stort tack också till May Strandberg, Maggan Sjöberg, Marita Vriste, från styrelsen, samt till Britt-Louise Bäckman för väl planerat program och fint värdskap under resan! Tack också till Desirée Boman, Sundbergs buss, för trygg och bekväm transport.

En mycket uppskattad resa med många intryck!