Två vernissager samma dag – 18 februari i Enköping

Konstutflykten till Enköping blev alltigenom lyckad! Dagen innehöll två vernissager i två fantastiska rum - Enköpings konsthall och Vårfrukyrkan.
Dagen innehöll både kort stadspromenad och fantastisk lunch på Bistro Bombance innan besök och konstnärsmöten på två mycket fina utställningar!

På initiativ av vår hedersmedlem och ständigt uppslagsrika Gunilla Gunnarsson väcktes frågan om vi inte skulle göra en spontan resa till Enköping för två intressanta konstbesök. Planeringstiden var kort, men nog fick vi till en synnerligen omväxlande och trevlig dag, där deltagarna tog sig till och från besöksmålet på egen hand.

Vi inledde med gemensam lunch på Bistro Bombance, en prisbelönt trivsam liten bistro till brädden fylld med konst. Därefter besöktes Enköpings konsthall, där Moskvafödda uppsalabon konstnär Natasha Dahnberg tog emot oss och berättade om sin livssituation som nu spruckit i tre delar och som hon ger tydliga uttryck för i utställningen: hotfulla bombmoln med tydliga influenser av kriget i Ukraina bryts mot naturmåleri från idylliska Roslagen och en nostalgisk längtan till barndomshemmet i Moskva. Vi var alla påtagligt berörda av de olika delarna av utställningen.

Avslutningsvis besöktes Vårfrukyrkan, där Erika Cyrillus broderiutställning av Jona bok fått en fantastisk placering och hängning. Erika är präst och berättade om projektet med broderiet som påbörjades för flera år sedan (2018?) och som ännu inte är avslutat. Utställningen är inbokad på några ytterligare ställen. Förhoppningsvis kommer den även till Norra Roslagens pastorat så småningom. Inget är bokat, men vi tror på idén!

Arrangemanget samordnades av Konstföreningen Fröja men merparten av de sjutton deltagarna kom från Uplands Konstförening, ett trevligt samarbete, som vi kanske får anledning att upprepa, flera av våra medlemmar är ju medlemmar i båda föreningarna.

I samband med besöket träffade vi också representanter för Enköpings konstförening och diskuterade framtida kontakter.