Medlemskväll i Östhammar!

Medlemskvällen den 30 maj innehöll mer konstgodis än vi ursprungligen planerat
- Ljus och tid på Storbrunn som visar bilder och föremål från en svunnen tid i Skötsler och Edhlunds ateljé.
- Lånad jord på Galleri Fröja, där två konstnärer är skapar på plats i galleriet
- Konst vid havet, som introducerades för oss i societetshuset Källörs bibliotek
Varmt tack till Sofie Stenberg och Peter Källman för intressant vägledning hela kvällen!

Kvällen inleddes med en visning av utställningen Ljus och tid – I Skötsner och Edlundhs ateljé. Sofie Stenberg, som skapat utställningen på Storbrunn, berättade om föremål och bilder. Vi rörde oss runt i de olika stationerna i barnhörnan, foajén och konstrummet, och fick se ett fantastiskt bildspel med porträttfoton, många intressanta fotoföremål, rekvisita och bilder. Som vanlig i vår förening, bidrog också deltagarna med roliga och intressanta anekdoter från egnas och andras upplevelser i fotoateljén.

Efter en kort promenad fick vi ta del av utställningen Lånad jord på Galleri Fröja, där Sofie Stenberg visade att hon och Sara Nordgren både ställer ut, men också skapar nya verk i galleriet. Roligt att se vårt galleri förvandlat till ateljé!

Efter ytterligare en promenad återsamlades vi i societetshuset Källör, där Peter Källman berättade om projektet Konst vid havet. Peter är kulturstrateg på Östhammars kommun som står bakom projektet tillsammans med KRO – konstnärernas riksorganisation. Tack vare Klas, som är aktiv i Källörs bygdegårdsförening och i konstföreningen, fick vi använda biblioteket en stund och också få en kort beskrivning av vad Källör har att erbjuda.

Nöjda och glada efter konstkvällen, samlades några av oss på Sjökrogen för lite mat och efterprat.

Tack allihop för att ni deltar och bidrar till att göra våra aktiviteter så intressanta och trevliga!