Ingrid Orlowski – Delar av berättelsen

"Delar av berättelsen" visas i Östhammars Rådhus 19 - 28 juli.

"Vad är unikt och vad är allmängiltigt?
Vad är återkommande och centralt?
Vad är personligt och vad kan lämnas ut?
Den här utställningen är just personlig. Den berör några delar som jag återkommer till och som mer eller mindre tydligt finns med, som en röd tråd i mitt konstnärskap.
Det är en liten utställning, med fem utvalda delar ur min berättelse. Varje del består av tre olika verk.
Kanske känner du igen dig, kanske kommer du som betraktare att se och tänka något helt annat, något högst personligt. Några delar ur din berättelse.
Och att göra det, är ju i sig just något allmängiltigt."

I utställningen visas måleri, textil, skulptur och digitalt fotomontage.

Vernissage och presentation fredag 19/7 kl. 15
Öppet: må - fr kl. 12 - 17, lö - sö kl. 12 - 16

Ingrid beskriver sitt konstnärskap
”Att vi alla är så olika och samtidigt så lika varandra. Det intresserar mig. Den tanken finns med i allt mitt konstnärliga arbete.

Konsten är fantasins manifest och utgår från ett iakttagande med ifrågasättandet inkorporerat i sitt väsen. Konsten kan vara skön, men den är aldrig neutral. Den är alltid i ett sammanhang och det i sin tur, den pågående frågeställningens katalysator.

Konst ger mig möjlighet att ta saker på allvar precis som den också bejakar lekfullheten.

Konst tillåter att jag fördjupar mig i det lilla, till synes obetydliga, men ger också möjlighet till att närma mig de stora och avgörande frågorna.

Jag samlar mig inte inom ett material eller en genre. Jag vill röra mig fritt mellan tekniker och uttryck. Varje material har sin klang och sin berättelserytm. Ett material kan inte ersättas av något annat och det arbetar aktivt tillsammans med uttryck och innehåll.

Jag rör mig mellan det föreställande och det abstrakta, alltid med ett konkret innehåll. Varje del är i sig, eller blir under arbetets gång, en symbol för något mer. Mina verk har genom det oftast flera lager av tolkningsbara innehåll.

Teman som jag ofta återkommer till är tiden, upprepningar och mönster, det gränsöverskridande, människor, vår frihet och vårt ansvar.”
/ Ingrid Orlowski
www.ingridorlowski.se