Vävda Rum – Sveriges största virtuella utställning

Vävda Rum – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst visas i runt om i Östhammars kommun 20 maj – 30 september. Ladda ner appen VävdaRum som tar dig runt till de tio olika verken.

Ta med hörlurar låt appen ge dig instruktioner och visa hur du ska göra - ta tid på dig! När appen ber dig röra dig eller tala/sjunga, så gör det! Då börjar konstverken visa sig och förändras - en spännande och unik upplevelse!

Utställningen visas av medlemsföreningar i Riksförbundet Sveriges konstföreningar i samband med 50-årsjubiléet. Klicka här för att se var verken är placerade!

Här hittar du verken som ingår i Vävda rum:
Forsmark,
i fontänen vid Nya herrgårdens gavel mot riksväg 76, vid ingången till Engelska parken: ”Ögonsvävare vid Pseudo Monas fontän” av Lundahl och Sietl
Öregrund,
vid strandpromenaden i Tallparken, nära Tallparkens äldreboende:
”Mediciner för tur och empatisk magi” av James Webb
Östhammar,
på Rådhustorget: ”Det långa sorlet” av Untold Garden
Östhammar,
i Storbrunnsparken: ”Parallella världar” av Eric Magassa
Hargshamn,
vid badplatsen: ”Rootunda” av Space Popular
Gimo,
på Gimo torg: ”Berget” av Pastelae
Alunda,
vid motionsspårets start vid landbadet: ”Jogg your mind” av Oscar Häggström
Österbybruk,
i Herrgårdsparken: ”Sammanvävda” av SONG
Österbybruk,
mellan Sadelmakarlängan och smedjan: ”Den tredje länken” av Adam James
Dannemora
vid stora stenen på torget vid klockstapeln: ”Giga-annum” av Åsa Cederqvist.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är: Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu).

Curator för Vävda rum är Ulrika Flink som idag är konstnärlig ledare på Konsthall C. Konst- och designstudion Untold Garden har utvecklat appen Vävda rum.

Utställningen pågår 20/5 – 30/9 i hela landet.

Läs mer om varje verk här: https://vavdarum.se/konstnarer/

Kontaktperson Konstföreningen Fröja Östhammar:

Kajsa Mellner Daxberg, e-post: konstfroja@gmail.com